Thursday, May 5, 2011

Nikmat.

Malam ni aku baca blog yang di share link nya oleh Kak Ona di Facebook. Blog ini bercerita pasal anaknya yang mengalami sejenis penyakit named Gaucher Desease Type II. Dia bercerita macam mana seksanya jiwa dan batin bila anak menghidapi penyakit tu dan akhirnya pergi bertemu Ya Rabb.



Allahuakbar..

Besarnya dugaanmu Ya Allah..

Sambil baca tulisannya, sempat aku paling tengok anakku di sebelahku.. Eizz. Sekali sekala dia senyum. Mimpi kali. Eh, ketawa pulak sampai terangkat-angkat bahunya. Alya pulak sudah nyenyak tidur.
Dua-dua anak ku sihat. Dan..InsyaAllah, aku ajarkan mereka ajaran Islam yang sepatutnya. Hmmm..(tarik nafas lega), itulah nikmat terbesar dalam hidup.. Ada kesihatan yang baik dan iman di dada. InsyaAllah.

Bila bercerita pasal kesihatan.. Kita ndak sedar kita miliki benda paling berharga ni sehinggala dia hilang..
Bila si ibu bercerita, mula la pasal anaknya seja.. soal kesihatan pun, kesihatan anaknya jadi nombor 1. Bila anaknya sihat, teruslah rasa diri 10x lebih sihat.

Eizz ada g6pd. Sebab tu, from day 1 to day 10 darahnya kena ambil setiap hari. Punya sayu hatiku bila tengok tangannya lebam sebab banyak kali sudah di ambil darah. Sayu bila tengok dia menangis sebab ambil darah lagi di tempat yang sama yang sudah lebam tu. It is a small matter kan, tapi itu sudah cukup buat aku sayu.. Mau seja aku gantikan tempatnya. Aduh, baru benda kecil ini pun sudah menggoncang hatiku..apa lagi kisah si ibu tadi.

Ya Allah kurniakanlah kesihatan kepada anak-anakku dan keluargaku yang lainnya.

Dan..

Berikanlah ketabahan kepada mereka-mereka Kau uji Ya Allah.

Amin

0 comments:

Post a Comment

Labels

cerita (42) Estate Life (4) event (5) family (13) Healthy (2) ilovegardening (4) mau (4) motivasi (12) mykids (23) None (2) parenting (6) pregnancy (6) product review (2) resipi (7) review (4) sahabat (2) sewing (13) tentangkita (6) wishlist (2)
 

A D.I.Y. Blogger Template by Sommerfugl Design