Thursday, May 16, 2013

Alya si anak sulung

Assalamualaikum..

Sekarang tengah update blog dari Kundasang, Sabah. Kami duduk hotel seja menunggu husband yang tengah daki gunung tu. :) Dua hari sebelum husband pegi daki gunung, aku balik balik fahamkan Alya yang abahnya akan daki gunung. Fahamkan dia yang kami akan tinggal bertiga seja dengan Dhani di hotel without abah. Ndak boleh cari abah, ndak boleh nangis. Awal awal masa cakap begitu dia nangis, tapi dengan bagitau dia berulang ulang, jawab semua soalannya then akhirnya dia menggangguk setuju. Senyum and bagitau balik sama aku apa yang dia faham pasal abah akan tinggalkan dia untuk mendaki gunung. Lucu jugak rasanya sebab dia pulak yang bagitau balik sama aku apa yang aku bagitau dia. Hehe. Heii.. budak budak memang lucu. Awal pagi kemaren aku kejutkan anak anakku jam 5.30 pagi supaya boleh breakfast sama abahnya and boleh tengok abahnya jalan. Bagi aku cara begini, cara bagi anak kita betul faham situasi, buat kita lebih mudah jaga dia.

Pagi tu kami mandi pagi dalam bath tub. Terjun jak tiga tiga sekali dalam tu. Hehe. Lepas aku mandi, aku ambil Alya dalam bath tub keluar bilik air. Tengah lap lap dia, dia lari ke dalam bilik air. Aku tanya kenapa? Dia jawab, “Aku tengok adikku, takut dia terjatuh”. Kehkeh. Macam macik macik la. Sepanjang aku siapkan dia, sambil sambil tu dia jerit jerit adiknya, “Adikk…duduk diam diam eh..jangan panjat..mandi..bla..bla..” Ketawa aku sendiri. Hehe. Tapi dia memang begitu, sudah kenal bahaya. Sudah ada rasa mau jaga keselamatan adiknya. Lucu la bila budak umur 3 tahun buat begitu. Hehe.

Sepanjang pagi, nampak jugak Alya tidak selesa macam rasa kehilangan gitu. Kehkeh. Tapi dia pulak bagitau aku yang abah dia naik gunung. Then, aku buat buat terima nasihatnya. Hehe. Masa makan tengahari tadi, dia tanya aku, “Abah makan apa? Adakah makanannya?” Aku pun jawabla yang best best. Dia pun senyap.

Petang tadi, aku ngadu sama Alya sejuk.. Terus dia tanya,

“Abah ada bawak baju ka? Nanti dia sejuk.”

“Ada abah bawak…banyaakkkk..”

“Ibuuu…Abah pegi sama siapa?”

“Sama kawan kawannya..”

“Banyak?”

“Banyakkkk….”

“Ibuuu…kawan abah jaga ka jugak abah di gunung? Nanti ndak ada orang jaga abah..camana..? “ Dia tanya lagi tapi nadanya sebak sudah. Matanya ada sudah air mata.

“Mestila jaga…banyak kawan abah. Semua jaga abah.” Terus aku ajak dia main. Dia pun senyum senyum dengan airmatanya. Anduuu. Aku pun macam mau nangis, sebab tidak sangka aku dia begitu caring sama Abahnya. Terharu kali ya. Hikhik.

 

Malam tadi tengah tengok TV. Aku perasan dia layu sudah. Dia baring jak diam diam. Aku biarkan jak. Tidak lama tu, aku datang tengok dia. Matanya ada airmata sikit. Muka yang mau nangis tapi di tahan tahan tu.

“Alya kenapa?’ Dia diam jak.

“Alyaaa…kenapa ni? Aku peluk dia. Terus airmatanya laju keluar.

“Ingat abah ka?” Dia mengangguk. Aku peluk dia sambil pujuk pujuk. Tiba tiba dia lari pegi tingkap yang boleh nampak view gunung. Dia berdiri tepi tu nangis, “Abahhhh…baliklaaa..”

 

DSC_0384Hehe. Kesian ba… Macam dalam drama. kehkeh.

Aku pun ajak dia tidur. Dia tanya lagi banyak barang abah dia bawak. Siap suruh aku sebut semua apa yang barang dia bawak. Punyala risau abah dia apa apa. Hehe. Alya ni tidak suka pakai selimut. Marah kalau pakaikan selimut. Malam tadi pun dia marah sebab selimut biru yang aku bawa terkena dia. Aku cakap, “kesiannya, ni selimut abah ni..” Terus dia tanya, “selimut abah ka ni?” Terus peluk selimut tu. Amboi. Sampai sekarang tidak mau berenggang sama selimut tu. Aduhai anakku…

DSC_0389

 

Sepanjang tunggu tidur, terdengar jugak beberapa kali dia tiba tiba macam ternangis lagi beberapa saat. Lepas tu ok. Hehe.

Semakin dia besar, semakin nampak sikap protected dia tu. Semakin nampak sikap ambil berat, suka bagi advice, ada rasa risaukan orang yang dia sayang…hehe. Alya..Alya..patutla Allah ciptakan dia menjadi anak sulung. Anak datang dengan kain putih, kitalah yang corak dia. Sikap dia sekarang ni, datang dari Dia, kitalah parents yang kena berusaha untuk kekalkan sikap baik dia ni. Beratnya amanah Allah.

Okla. semoga kita semua jadi the bestttt parentsss in the worllddddd… hehe.

Bye!

 

 

'

0 comments:

Post a Comment

Labels

cerita (42) Estate Life (4) event (5) family (13) Healthy (2) ilovegardening (4) mau (4) motivasi (12) mykids (23) None (2) parenting (6) pregnancy (6) product review (2) resipi (7) review (4) sahabat (2) sewing (13) tentangkita (6) wishlist (2)
 

A D.I.Y. Blogger Template by Sommerfugl Design