Thursday, March 7, 2013

Hidup baru di Tawau.

Asslamualaikum.

Rindu la mau berblog. Cemburu jugak tengok blog orang meriah, selalu ada entry baru. Boleh begitu, eh? Hehee.

Alhamdulillah kehidupan sekarang di Tawau lebih baik dari tahun sebelumnya. Mana tidak lebih baik, kalau rumah mak dan kakak-kakak aku 15 minit jak dari rumah sendiri, kan super seronok tu. Hoho.

Suka keadaan sekarang, bila husband pegi meeting balik sampai lewat malam,  terus cepat jak pack barang balik rumah mak. Haha. Kalau outstation tidak payah cakapla. Heee. Kesian dulu, sendiri sendiri la aku di rumah menahan takut dan sepi. Ecewah. Tiap kali balik rumah mak pun, aku sibuk mau pack makanan macam macam. Pusing keliling rumah kalau ada buah-buah yang masak. Masak apa yang sempat untuk dimakan sama sama nanti. Singgah pasar sebelum sampai rumah mak pun sudah boleh dikira satu kewajipan. Suka!Suka! Hehe. Tengoklah ni, segala pakis, ayam perap, pisang, cucur, semua mau di bawa balik. Pening si tukang hantar mengangkat barangku. Kihkih.

20130228_163144

Di rumah ni setiap hari ada Kak Salmah yang estate tugaskan untuk buat cleaning di rumah setiap hari. Selain tu ada Udin si tukang kebun. Kak Salmah dengan Udin ni suami isteri. Tinggal sebelah rumah aku jak. Ada apa-apa aku jerit jak.

Contoh : “kakkk Salll….. di mana tanam serai tuuuu? Sayaaaa mauu pegi ambil niii..”

Nanti dia pun jerit dari rumahnya : “Di sanaaaaa puaannnnnnnn…” Haha. Senang kan. Merasa jugak aku berjiran. Haha. 

20130128_172739 20130128_172650

Rumah aku sebelah kiri. Rumah Kak Sal sebelah kanan yang dibelakang tu. Hmm. Dekat kan. HEHE. Selain dari dorang dua, ada sorang lagi adik yang ada disini setiap hari. Namanya Nisa, aku bawak dia kesini untuk jaga Dhani Alya disini tiap hari. Sebab aku kesian sama dorang my kids yang selalu nangis rengek rengek kalau aku sibuk buat kerja rumah. Sekarang Nisa sudah ada, ligat la dorang main bertiga. Aku pun senang buat kerja tanpa gangguan. Kuikui. Senang Mama tanam sayur. Hoho.

20130302_163415

Tengok kebun sayur aku. Sudah mula membesar. Yuuhuuu! Penat tau berkebun ni. Sudah besar sikit kasi pindah anak anak sayur pegi batas. Cabut rumpai. Kawal haiwan perosak. Hmm. Penat tertunduk tunduk dengan panas lagi. Tiap kali lepas berkebun, muka jadi gelap, badan kepala mandi peluh, kuku hitam kena tanah, kulit tangan jadi sedikit kasar (?). Masuk rumah terus mandi, berus kuku, cuci badan bersih-bersih, rawat muka yang menggelap. Huuu. Tapi, aku tidak kisah semua tu. Bak kata orang,

“Gardening is a theraphy and its give you tomatoes”.

Haha. Banyak lagi aku tanam, ni baru batas sayur aku. Ecewahh.

Aku ada satu orang lagi kawan disini. Yunus the manager’s driver. Sebab aku dilarang memandu selagi tiada kereta auto (Fuhhhhhhhhh), dialah yang hantar aku hari-hari pegi bawak Alya sekolah. Bagus juga kawan sama dia ni, banyak ceritanya di kereta dan banyak tolong aku juga. Thanx Yunus.Thanx estate manager. :D

Petang petang aku selalu juga kasi turun anak-anak di tanah. Main bola, main rabbit, sambil aku urus sayur-sayur aku. kehkeh. Dhani jak main rabbit, Alya takut setengah mati. Kami semua di larang dekat rabbit, kalau tidak dia akan nangis macam mau pengsan sebab takut kami kena gigit. Pic di bawah ni Alya tengah nangis sungguh sungguh la tu sebab takut adiknya kena gigit. Lawak la Alya nih.

20130117_131910 20130128_172302

 

Kadang weekend kami pegi mandi pool. Estate sini ada sediakan swimming pool untuk ekskutif sini. Senyum lebar sampai telinga aku sebab semacam boleh belajar swimming jak. ah ah ah. Maka aku terus bernekad untuk pandai swim before aku tinggalkan estate ni. Aduhh. Aku betulbetul mau pandai swim. Helppp!! Pic di bawah gambar Dhani yang sudah pandai begerak sendiri dalam pool. Sekarang sudah makin terer handle diri dia dalam air. Lagi sadis, dia nangis nangis mau terjun di papan anjal macam orang lain buat. gagagaga. T_T

20130119_090116 IMG_20121229_204627

 

 

Kalau di semenanjung dulu, weekend mesti mau keluar, mesti mau makan luar. Di sini, kami jarang makan luar. Beli jak seafood best best masak di rumah. 3 bulan suda aku tidak makan pizza. Macam tidak percaya. Wah! Hehe. Weekend kami disini setakat ni tidak putus putus dikunjung tetamu. Alhamdulillah, happy betul untuk itu. Ada seja orang yang mau datang. :)

Okay sampai sini seja kisah hidupku. Alya sudah rengek rengek mintak nenen. HEHE.

Doakan keselamatan kami rakyat sabah. T_T

Bye~

0 comments:

Post a Comment

Labels

cerita (42) Estate Life (4) event (5) family (13) Healthy (2) ilovegardening (4) mau (4) motivasi (12) mykids (23) None (2) parenting (6) pregnancy (6) product review (2) resipi (7) review (4) sahabat (2) sewing (13) tentangkita (6) wishlist (2)
 

A D.I.Y. Blogger Template by Sommerfugl Design