Monday, February 6, 2012

Usaha untuk misi 2012.

Malam ini aku menulis misi-misi yang aku mau accomplish for this year. Tulis-tulis satu, akhirnya aku mendapat list yang panjang. List aku tiada pun extreme hinggakan menjadi panjang begitu. Semuanya misi-misi yang normal dan biasa-biasa seja. Kebanyakannya aku sudah buat pada tahun-tahun lepas tapi dilakukan dengan separuh-separuh. Bila melihat list begini panjang, terus rasa penat.

“ohhhhh…..penatnya menjadi Mama..menjadi isteri…menjadi house manager..”

Fuhhhhh…..

List untuk anak-anak seja sudah banyak. Walaupun list aku nampak simple seperti:

Starts healthy foods.

Nampak simple kan. Tapi, kena study pasal makanan. Apa makanan yang bagus, kurangkan gula, kurangkan minyak, apa makanan yang berkhasiat Macam mana semua tu mau di buat?. So, as a mum n wife, kenala cari info di internet resepi-resepi yang healthy + sedap. Aku ada tengok rancangan Dr. Oz show, dia bincangkan pasal perkara-perkara yang perlu dilakukan untuk mengekalkan awet muda. Best kan? Heheee.. Tapi, actually maksudnya tu untuk sihat. Memang betul- betul bagus advices doctor tu. Then, sudah dapat info kena laksanakan pulak. Kena sediakan healthy food, kena buat budaya sihat di rumah..kena itu..ini..

Arghh. Pening pulak tiba-tiba. Banyaknya kerja as a mummy nihh…

Phewww…

beginilah nasib kita orang perempuan. Banyak sangat benda yang perlu kita take care of bukan setiap hari, but every minute and every second.

Aku memang selalu rasa 24jam tidak cukup. Oh Allah, berilah petunjuk..

2012 ni, aku berazam mau ada keluarga yang sihat dan cinta sama agamanya, anak-anak yang aktif & cerdas, jadi a very good parent, dan aku mau jadi orang yang ada kemahiran, dan jugak sihat pada fizikal dan rohani. Bila sihat luar dan dalam, boleh bikin kasi cantik ba..Hehehee..

jadi untuk capai semua tu, aku kena atur aku punya daily life. Kena manage good foods. Kena manage tidur anak-anak so malam kami boleh rest dan tidur awal. Kena manage aktiviti anak tiap hari. Kena manage temper ( akhir-akhir ni aku betul bingung dengan sikap Alya, biasalah budak umur 2 tahun..huhu). Kena manage masa so boleh buat hobi untuk kepuasan diri sendiri. Kena manage financial supaya bebas dari hutang, bebas dari masalah ekonomi. Kena manage husband..erk! Kena manage masa so ada masa beribadah kpdNya. Kena manage masa untuk menimba ilmu ( aku mau pandai bahasa inggeris ba..isk)

Ahh..banyak la kalau mau list di sini. HAHA.

Selalu aku macam semput di rumah sendiri sebab mau kejar masa untuk buat semua benda. Oh, ternyatalah aku adalah housewife yang lemah dalam menguruskan my own house & home. Aku bukan lagi setakat kagum sama mummy yang bekerja ni, tapi super duper kagum ba. Haih, kamu memang hebat la!

Jadi, aku harap 2012 ni aku jadi lebih baik lagi. InsyaAllah.

Oh, Allah bantulah kami untuk menjadi supermom & superwife.

0 comments:

Post a Comment

Labels

cerita (42) Estate Life (4) event (5) family (13) Healthy (2) ilovegardening (4) mau (4) motivasi (12) mykids (23) None (2) parenting (6) pregnancy (6) product review (2) resipi (7) review (4) sahabat (2) sewing (13) tentangkita (6) wishlist (2)
 

A D.I.Y. Blogger Template by Sommerfugl Design