Tuesday, January 25, 2011

Puji - Memuji - Dipuji - Kepujian


Martha Stewart
Rachel Ray
Oprah
English Movie & Drama
Realiti TV ndak ketinggalan.hehe.

Tu antara rancangan-rancangan TV yang aku suka tengok.
Bagi aku, tengok benda-benda tu bukan sekadar tengok seja. Tapi, kita belajar budaya yang bagus yang ada sama dorang. :)
Sometime, yes...bila rancangan tu terlalu keduniaan, aku macam jadi takut plak sikit mau tengok. Takut nanti pengaruh aku dalam hidupku. hehe.
Dalam tengok rancangan begini, aku puji orang putih ni satu hal.
Budaya Suka Memuji.
Aku suka. :)
Husband puji wife, adik puji abang, anak puji ayah..dll
Honestly, dalam aku punya daily life ndak macam tu...huhu. Kami jarang memuji. Hehe. Memuji masa tertentu seja. Mungkin dengan kata-kata begini,
"Bagusla tuuu :)"
"Pandai plak ko buat..."

Kalau mau puji dia cantik malam ni, hem...jauh sekali. Macam ada penghalang mau buat begitu. Malu n ego kali.hehe. Apa yang aku cakap ni di kalangan keluarga la..hehe. Biasanya kalau puji kawan or yg ndak ada kaitan sama keluarga tu boleh jugak..senang sikit. Kalau puji family ni susah sikit. Haha.

Aku tengok orang putih ni, dorang senang jak puji family member dorang. Cth :
"U look great! "
"U are the most beutiful tonight honey.."
"U really make me proud"

Kadang-kadang aku tengok, apa yang dorang puji tu ndak adala betul2 sangat outstanding pun setanding dengan pujian yang di bagi. Tapi, dorang ni memang ada budaya memuji satu sama lain. Biar benda tu kecil, tetap di beri pujian sungguh-sungguh.

Aku rasa budaya ni bagus sangat. Boleh menyokong each other kan. Make people rasa di hargai. Lepas aku perhati pasal ni. Aku rasa aku mau apply this dalam family ku. hehe.
Aku mau ajar anak-anak ku n husbandku untuk selalu memuji. Hehe. Lucu plak.

Nanti, husband aku pakai smart-smart.. Terus la aku bilang,
"Hensemnya abang..."
Hahahahahaaaaaa.... Adeih. Lucu la.

Biasala awal-awal kan. Mesti lucu-lucu sikit. Haha.
Nanti sudah lama-lama biasala sudah tu. Nanti kalau Alya tengok benda ni, nanti dia pun ikut sama... Nanti dia pun ndak rasa malu, pelik, janggal mau memuji... thats the objective.
Ajar budaya yang bagus2 ni kenala start dari awal kan.

Ok. Good Luck to me and my family.
And also to u, those yang mo join me sekali.. :D

**But, dont forget to teach ur kids to NOT membangga diri sama orang. Nanti di puji-puji, jadi begitu plak.huhu**

4 comments:

  1. kan..orang putih memang positif ni. tsk tsk. suka ckp "wow", "amazing", "wonderful", "great" hahahaha

    ReplyDelete
  2. iya.bagus ba..self confident pn tggi melangit. wooo...hehe

    ReplyDelete
  3. puji aku mas... cepat puji...!!! naper r ko x apply nie maser kiter serumah dulu.. alangkah bahagianya :)

    ReplyDelete
  4. hahahahaa...klu ko smpai bila2 pn xmau apply.kuikui

    ReplyDelete

Labels

cerita (42) Estate Life (4) event (5) family (13) Healthy (2) ilovegardening (4) mau (4) motivasi (12) mykids (23) None (2) parenting (6) pregnancy (6) product review (2) resipi (7) review (4) sahabat (2) sewing (13) tentangkita (6) wishlist (2)
 

A D.I.Y. Blogger Template by Sommerfugl Design