Tuesday, January 24, 2012

Chicken stock for my lil son

Sebeleum kalau masak bubur untuk Izz, aku akan rebus sekali tulang-tulang di buburnya tu. And sudah dua kali, tulang ayam masuk dalam mulutnya. Syukurla dia tidak terus telan, tapi cuba untuk kunyah. Then, barula perasan ada something dalam mulutnya. Sebab selama ni suap saja bubur di mulutnya, dia terus telan. Tiba-tiba mengunyah begitu, terus check, dan jumpalah aku secebis tulang ayam, yang kalau dia telan, boleh tersangkut di lehernya. Naudzubillah. Takut ba budak kecil dengan kes-kes begini. Dia sangat kecil untuk tau macam mana mau handle, untuk tau macam mana mau bernafas kalau saluran pernafasannya sempit gara-gara tersangkut makanan. Eih. Palis-palis ba.

Anak abang aku, sudah dua kali kes tertelan serpihan mainan dan syiling sepuluh sen. Dua kali tu jugak muka anak abang aku sampai jadi biru. Syukur abang aku pandai handle kes begitu, dan mereka selamat. Kalau aku? Tidak tau la apa yang jadi. Allah Maha Besar. Then, after this aku tidak mau sudah beli mainan murah/tidak berkualiti. Mainan begitu mudah pecah. Bila pecah, serpihannya di makan pula si anak kecil kita. Biarlah mahal asal selamat. :)

Okeh. Ini lah stok ayam yang aku buat.

240120121748Chicken stock for my buch buch Izz with love. Hehe.

 

Okeh, aku ajar kamu cara buatnya. Senang seja. Idea ni pun aku ambil dari blog http://heavilyspiced.blogspot.com/.

Okeh, ini bahan-bahannya :

200120121739 200120121740

In the picture : Minyak zaitun, lada putih, carrot, daun bawang, rempah(kayu manis, bunga lawang, cengkih), bawang besar,halia, tulang ayam setengah kilo.

Segala bahan di sebelah kiri aku blend, pastu tumis dengan minyak sikit. Pastu sudah wangi, letak air + ayam tadi. Rebus sampai 7 jam paling bagus. Aku buat 4-5 jam jak. Masak dengan api kecil. Nanti sudah siap air rebusan tu akan memekat. Tapis, then masukkan dalam acuan. Masukkan dalam peti ais sejuk beku. Nanti bila mau pakai, ambil la 2 biji ka, 3 biji ka. Aku pakai 2 biji jak sekali masak bubur. Sonang kojo denn..(*eh, aku sukalah loghat orang negeri..hehe)

Beginila jadinya bubur yang sudah siap :

DSC_1192Bubur ayam + carrot + daun sup + kentang + stok ayam.

0 comments:

Post a Comment

Labels

cerita (42) Estate Life (4) event (5) family (13) Healthy (2) ilovegardening (4) mau (4) motivasi (12) mykids (23) None (2) parenting (6) pregnancy (6) product review (2) resipi (7) review (4) sahabat (2) sewing (13) tentangkita (6) wishlist (2)
 

A D.I.Y. Blogger Template by Sommerfugl Design