Friday, February 4, 2011

Home Made Ice Cream & Recipe



Hari tu ternampak resipi buat aiskrim di myresipi.com. Then, aku pun teringin la mau buat. Lagipun, balik-balik beli aiskrim di pasaraya. Bagus kita buat sendiri kan. Lagi puas hati. Suami pun makiiiinnnnn sayanggggg..ahahaha.
Resipi ni boleh tukar flavor pegi mana-mana flavor. Yang aku buat ni kacang merah.

Ok..ni dia resipinya... Tadaaa..
My husband punya komen.. " Sedapla..!!"

Ah. dia tu..semua sedap..

bagi aku, resipi ni mcm salty sikit..sebab kacang dalam tin yang aku pakai tu agak salty. Tapi, ndak la jelas sangat salty tu..
Overall.. Eskrim ni sedap..hehe.

Resipi Ais Krim Kacang Merah

250 ml susu segar
50 g gula kastor
3/5 kacang merah dalam tin
135 g coffeemate


Step 1 :
Masukkan Susu + Coffemate + Gula dalam mixer. Putar sampai sebati dan gebu.

Step 2 :
Masukkan dalam bekas berpenutup. Sejuk bekukan sampai 3/4 beku.

Step 3 :
Masukkan yang telah 3/4 beku tadi ke dalam mixer. Putar sampai naik gebu dengan kelajuan tinggi. Lebih kurang dalam 10 min.

Step 4 :
Lecek kacang hingga hancur. Tukar speed mixer ke perlahan. Masukkan kacang hancur dalam adunan tadi. Putar lagi sampai sebati. Dalam 2 min.

Step 5 :
Masukkan dalam freezer untuk 2 jam. Keluarkan dan putar lagi sampai gebu/10 min. Ulang step ni 2 kali.

Step 5 :
Masukkan balik dalam bekas. Then, letak dalam freezer semalamam. At least 8 jam.

Actually, yang aku buat ni half dari resipi asal. Plus, aku ada ubah sikit cara buatnya.


Yaya mamam eksriimmm mama buat...thnk U Mama...

Selamat mencuba semuanyaaa.. :D

0 comments:

Post a Comment

Labels

cerita (42) Estate Life (4) event (5) family (13) Healthy (2) ilovegardening (4) mau (4) motivasi (12) mykids (23) None (2) parenting (6) pregnancy (6) product review (2) resipi (7) review (4) sahabat (2) sewing (13) tentangkita (6) wishlist (2)
 

A D.I.Y. Blogger Template by Sommerfugl Design