Tuesday, February 1, 2011

Resipi Puding Roti Karamel


Kemaren rasa hati mau buat puding roti lagi. Sebab ada roti burger yang mo expired, actually tarikh sudah lepas pun....kikikiki. Tapi, aku memegang prinsip selagi ndak ada kulat, masih lembut, masih bau roti..maka roti tu masih ok. Hihhihi... **dont tell my husband**
Puding aku suka buat sebab dia simple sikit banding resipi lain. Macam yang ni pun senang jugak. So, boleh la sapa-sapa yang mau cuba tu..boleh la ambil resipi di bawah ni. Tengok kaler karamel aku, dia macam yelowish kan.. Sepatutnya kaler karamel tu perang. Tapi, ni sebab aku angkat karamel tu awal sangat, tu yang jadi macam tu... Atau dalam kata lain. Aku buat silap la tu..hehe. Apa yang ndak bestnya kalau kaler dia bukan perang is jadi manis sangattt..mm.. macam makan gula plak..huhu. Kalau perang tu yang sedap sikit, manisnya kurang sikit.
But, make sure jangan sampai perang gelap..nanti pahit plak. hehe.
Oh yaaa... Resipi ni aku ambil from hanamemories.blogspot :D Thank U kak hana for sharing. Sahring is Sexy..yayy...hehe.

Ok. Enjoy the resipi :D

Resipi Puding Roti Karamel

Bahanzzz :

Roti Putih 4 keping - Aku pakai roti burger 3 biji, kes abiskan stok.hehe
Telur -3 biji if telur besar (gred A), 4 biji if kecik(gred B).Pls dont ask me kalau gred C,D cmana plak..plss..ok.hehe
Susu Cair ( Evaporated Creamer) - 1 Cawan.
Air Suam 1 Cawan
Susu Pekat 1/2 cawan.
Esen Vanilla 2-3 titik seja


Bahan Karamel :
Gula 3 Sudu besar
Air 2 sudu kecik


Step 1 :
Buat karamel : Letakkan gula + air 1 sudu atas kuali (aku pakai kuali non stick). Api sederhana. Kacau sampai perang. Sudah nampak perang tambah 1 sudu lagi air. Kacau lagi sampai sebati and warnanya perang. Perang aaa not yellow n not dark brown. Then, cepat tuang dalam loyang. Ratakan karamel tadi sampai meliputi semua permukaan loyang. Biarkan.

Step 1 :
Roti carik- carik. Then, masukkan dalam blender.

Step 2 :
Masukkan susu cair + pekat + air suam dalam blender. Blend sampai sebati.

Step 3 :
Tapis telur. Then, masukkan dalam blender bersama esen vanilla. Blend kejap.

Step 4 : Masukkan adunan dalam loyang. Then masukkan dalam pengukus. Macam di bawah ni :D Then, kukus sampai 40- 60 min.


Siap. :)

Terbalikkan pinggan atas loyang puding ni, Then, dengan cepat.. terbalikkan loyang. Maka, jadilah hasil macam gambar paling atas tadi..
Then, letak dalam peti ais. Makan masa sejuk...vroommm..vroomm.. Eh, bukan bunyi tu! Tu bunyi motor husband aku mau merempit masuk ladang.
yummm..yumm.. laaaa...


Selamat menjamu seleraa..


3 comments:

Labels

cerita (42) Estate Life (4) event (5) family (13) Healthy (2) ilovegardening (4) mau (4) motivasi (12) mykids (23) None (2) parenting (6) pregnancy (6) product review (2) resipi (7) review (4) sahabat (2) sewing (13) tentangkita (6) wishlist (2)
 

A D.I.Y. Blogger Template by Sommerfugl Design