Wednesday, June 29, 2011

Untungnya kau nak!

Kemarin pegi injection Eizz untuk bulan kedua imunisasi. Alhamdulillah, my Eizz sudah pun 2 bulan. Cepat saja masa berlalu kan. Awalnya kami cadang to continue dia punya imunisasi di Kluang Utama KPJ Hospital. Tapi, rupanya tiada paedtrician di sana. Eh, rasa macam pelik. Then, nurse tu bilang..paed yang dulu di KPJ tu sudah pun buat klinik sendiri. Kliniknya pulak sebelah KPJ ni seja. Oh, senang la kalau begitu. :D


Alya mengadu sakit telinga pagi kemarin. Kejap-kejap dia nangis tunjuk telinga then cakap "akit...akit..." uwaaaa..
Kesiannya. Maka aku bawak dia sekali ke KPJ tu then jumpala sama dr pakar ENT. Sakit sikit seja pun jumpa doktor pakar. Haih, untungnya anak-anak sekarang. After a bit explanation from him, fahamla kami Alya kena jangkitan pada telinga due to her selsema + demam. This is 3rd time dia kena jangkitan telinga. Kami cuma angguk-angguk geleng-geleng di bilik doktor disebabkan ndak seberepa dengar sebab suara Alya yang menjerit takut sama doktor.

Masa dia demam panas hari tu pun, dia kena tahan dan di jaga rapi oleh dr pakar di KPJ Shah Alam. Padahal demamnya tidakla kuat sangat pun. Ligat lagi dia main di hospital sepanjang 5 hari ditahan. Doktor yang jaga dia pulak Dr Hoe yang bijaksana and Dr Zul yang best. No wonder la dia jadi doktor untuk rancangan TV Gugu Gaga Erra.
Untungnya kau nak! Mama dulu sakit, di kasi seja makan ubat panadol kanak-kanak harga 20 sen. Sembuh juga. Alhamdulillah.

Eizz pulak jumpa paed di Klinik Pakar Kanak-Kanak. Ini lagi satu, suntik imunisasi seja pun jumpa paed. Once again, Untungnya kamu nak!

Berjuta-juta anak kecil di dunia sakit dibiarkan seja sakit.
Contohnya, anak-anak di negara yang berperang, ndak pun negara yang kena bencana alam macam banjir. Di Iraq, Palestin, pakistan.
Iraq dan palestin, budak-budak di sana ndak cukup ubat-ubatan. Hari-hari pulak ketakutan dengan bom senjata segala.
Di pakistan, sebabkan banjir teruk, kekurangan makananla. Tahap kebersihan sangat rendah maka macam-macam la penyakit datang. Ramai anak-anak kecil mati sebab kebuluran + penyakit.
Kasian kan.

Last time aku tengok budak kecil sebesar Alya duduk di tepi jalan tidak pakai selipar di pinggir jalan kawasan bandar sama kakaknya. Kaki dan tangannya penuh kudis-kudis. Perut kembung, rambut perang, kotor lagi. Aku nampak pulak dia pungut kuaci then dia makan. Ya rabbi. Sakit jiwa aku jadinya. Terus kilat petir ribut hujan lebat ba airmataku ni. Geram juga sama parentsnya, kalau mereka masih hidup. Dan aku rasa masih hidup dan sihat sebab ramai seja anak-anak begitu berkeliaran di sekitar bandar. Orang bilang, parents dorang sengaja lepaskan anak-anaknya begitu sebab mau mintak kesian sama orang ramai supaya mereka dapat duit sedekah.

Terpikir aku.. macamana la makan budak kecik tu. Kencing poo-poonya..Sakitnya. Tidurnya, kakak aku pernah nampak dia tidur begitu seja di atas jalan lalu lalang orang. Tiada bantal, alas lagi la tiada.
Kasian kan. :(
Kenapala kau tidak jaga anak-anak tu dengan baik. Eih. geramnya.

Dari dulu aku selalu bilang sama diri sendiri, kalau aku kaya..Aku mau ambil anak-anak ini. Mau bagi perlindungan, tempat tinggal, makan pakai segala, bagi sekolah dan pendidikan agama. Aku kasi sekolah budak-budak ni jadi pandai. Nanti besar ada kerja hebat, kau jangan cari aku mintak balik anak mu.
Geram sampai aku susun sudah kata-kata hebat untuk di bilang sama parents budak ini, kalau dia tuntut anaknya suatu masa nanti.
HAHAHAHA.

Belum apa-apa, sudah ada ayat-ayat untuk dicakap bila budak ni sudah berjaya. Angan-angan ba. Haha.
haih. Aku memang super sensitip ba sama anak kecil. Jangan la kau buat filem/rancangan tv pasal budak-budak yang kesian. Maka, habis tisu sekotak. Filem CJ7 seja cukup buat mataku bengkak. Itula aku bilang, macam manala kalau anak ku di jaga pengasuh. Kali aku letak 50 cctv di rumah.haha.


Bah, entry ni sudah macam dokumentari pulak.
Sekali lagi. Untungnya kau nak!
Mudah-mudahan kita terus menjaga anak-anak kecil supaya mereka boleh jadi anak yang sihat, berjaya dunia dan akhirat.amin.

note:Sebenarnya, aku mau buat entry pasal doktor. Mau cerita pasal all mommies faveret doctor, Dr.Zul & Dr.Hoe. Tapi terlencong pasal benda lain. Hehe.

3 comments:

  1. hehe...nnt alya dgn eizz dah besar, bagi diorng baca entry ni. insyaALLAH jadi org yang bersyukur. Kasihan juga sama anak2 kecil yang tak punya parents di rumah anak yatim, kurang perhatian sama kasih sayang. Mau jadi sukarela di mna2 rumah anak yatim nanti. Mengajar di sana petang2.

    ReplyDelete
  2. tht very good syaza. dlu, kak plan before kawin kak mau buat charity byk2, lg best klu boleh smpai oversea bg bantuan. tp, da kawin..masa sgt padat. so, tunggu la masa yg sesuai. :D

    ReplyDelete
  3. sis boleh tau nama sebenar doc zul tu???

    ReplyDelete

Labels

cerita (42) Estate Life (4) event (5) family (13) Healthy (2) ilovegardening (4) mau (4) motivasi (12) mykids (23) None (2) parenting (6) pregnancy (6) product review (2) resipi (7) review (4) sahabat (2) sewing (13) tentangkita (6) wishlist (2)
 

A D.I.Y. Blogger Template by Sommerfugl Design