Friday, July 15, 2011

Apa yang kamu buat sebelum tidur?

Oh. Terima kasih soalannya. Baiklah, saya menjawab.

(Sendiri tanya, sendiri jawab = syok sendiri.)

Bagi aku, dalam sehari ni kan.. ada dua masa bagi aku sangat penting.
Pertama, sebelum tidur. Second, masa awal pagi. Bagi aku, kedua-dua masa ni mempengaruhi kehidupanku untuk sehari tu. Mempengaruhi mood, motivasi, semangat. Cewah.hehe
Tapi, ini cerita benar okeh?

Sebelum tidur, aku suka memikirkan benda-benda yang bagus. Yang paling tepat, memikirkan perkara yang meningkatkan motivasiku. Aku ni jenis orang yang sukakan motivasi ba, jadi, tidak hairan la kan. :D
Sebelum tidur, aku baca buku motivasi. Contoh satu buku aku, tajuknya "How to get from where you are to where you want be". Buku ni by Jack Canfield, penulis yang sama dengan buku bestseller "Chicken Soup for the soul".
Kalau malam tu aku tidur dengan baik, maksudnya bukan tertidur sebab jaga anak-anak yang makin hari makin ligat.
tadi aku mau tulis makin hari makin menyerupai power rangers. Tapi, lepas pikir 5x, takut plak aku nanti betul-betul anakku seganas itu. Tarik balik. HAHA.

Kalau bukan membaca sebelum tidur, aku suka jugak tulis diari. Tulis pasal apa yang aku mau buat esok hari. Tidak pun, buat target untuk seminggu. Contohnya: Minggu ni mesti pandai masak ayam masak kicap. HAHA. Maafkan saya kerana contoh tidak menarik.
Kadang-kadang aku tulis financial target. Tulis pasal plan aktiviti yang aku mau buat utk my kids to develop their skills. Diari aku ni bukan diari untuk luahkan perasaan. I dont have that kind of diary. (^.^) Itu diari masa zaman bujangan dulu. Heheee..
Bila buat begini, aku rasa bersemangat mau bangun pagi. Semangat mau bangun pagi sama-sama dengan husband + tidak tidur balik. Husband aku bangun 6am every morning bersiap pegi keja. Awal tuuu.. :D
After 6.30 am melambaikan tangan kepada husband, maka aku pun memulakan tugasan saya. Aiseh. Seolah-olah bertugas sebagai seorang pensyarah. hehe.
Dengan plan and target yang sudah aku buat tadi malam, aku rasa semangat mau buat di paginya. Eh, syok ba begini. Aku suka. Mungkin kamu pun suka jugak. Cubalah. Hehe.
Bilang, orang pandai-pandai.. Bila kita set dalam kepala sebelum tidur, minda separa sedar kita akan bantu diri kita buat perkara yang kita mau buat tu.

Aku suka buku-buku ni tidur sekali dengan aku. :D

Masa awal pagi selepas bangun tidur, aku tidak suka buka facebook. Buka jugak untuk say hi to evryone. Tapi, aku tidak suka baca komen-komen and post-post orang. Kadang-kadang itu boleh buat aku hilang semangat yang pagi tadi tu. Baik-baik aku semangat mau buat ini, tapi, lepas bukak facebook, buat aku teringat-ingat pasal orang ni, orang tu..lepas tu balas-balas komen,haih. Buang mood aku nanti.
Awal pagi, buat benda yang aku mau buat tu..then, bila benda tu sudah siap. Mesti rasa puas hati. Itu boleh jadi booster untuk benda-benda lain yang kita mau buat.



*Bagi aku, hobi bukan sekadar mengisi masa lapang. But it is an achievement. Bantu membina keyakinan diri.
Ah.Paham-paham sejala kalau orang tidak bekerja ni. Ada penyakit low self esteem. Wohooo.

3 comments:

  1. wahhh...mak saya pon pesan buat list apa yang perlu dibuat esok pagi...tapi kadang2 tertido camtu ja...ada jugak buat sket2...tapi slalu nya lupa...dulu slalu berangan n berfikir apa yang terjadi seharian....tapi sekarang xmau berangan lagi dah...mau baca novel saja..tenangkan fikiran sebelum tido...sebab esok bangun sudah serabut mau buat banyak kerja...belum kawen lagi...aishh..

    ReplyDelete
  2. u noe what, that is a chapter from his book entitled The successful principles...Xtaula ko prasan ke x,aku slalu bace buku tuh mase kat melewar dulu..i recommend u to go and grab a copy! it's worth it...

    ReplyDelete
  3. ya meh? jd tebal la kan buku tu? ntla ku cr2 tu buku.. :D

    ReplyDelete

Labels

cerita (42) Estate Life (4) event (5) family (13) Healthy (2) ilovegardening (4) mau (4) motivasi (12) mykids (23) None (2) parenting (6) pregnancy (6) product review (2) resipi (7) review (4) sahabat (2) sewing (13) tentangkita (6) wishlist (2)
 

A D.I.Y. Blogger Template by Sommerfugl Design