Sunday, August 8, 2010

Bila sudah ada anak...


Bila sudah ada anak...
Banyak betul yang berubah..
Segala-galanya untuk anak.. Apa mau buat pun pikirkan anak tercinta..
Sayang anak lain sekali rasanya.. Aku suda tau macamna rasanya sayang suami...
Tapi sayang anak memang jauh rasanya dengan sayang sama dengan ya habibi aka husband.. (habibi dlm bahasa arab = kekasih )..

Bila tengok anak..teringat ku dulu2 masa anakku dalam perut.. kecilnya dia masa tu..bergerak2 plak tu di dalam perut.. Kadang2 bila kita panggil2 dia..dia bagi pergerakan, shows yg dia paham la tu..alala..
emm..sikit2 Allah jadikan dia.. dari segumpal darah menjadi seorang manusia. Alhamdulillah..

Balik kepada tadi, banyak yang berubah kalau ada anak ni.. Tapi yang aku mau cerita dari segi batinnya. Apa yang aku mau buat, banyak aku pikir baik n buruknya dari segi perkembangan anakku.. Apa kesannya sama dia..
Selalu aku fikir apa yang terbaik untuk dia..
kadang2..beli buku, pastu ndak baca.. "terus teringat ni si kecil..Eh.nanati anakku pun malas membaca.. sejuknyala hati kalau anakku ni rajin membaca.."
Kadang2..Rumah berselerak.. Terus ingat lg si kecil lagi.. " Nanti anakku biasa nampak begini, nanti dia kebiasaan rumah ndak terkemas.."
Pokoknya.. sebagai Mama, mau mau terus bagi contoh yang terbaik untuk anak. Fuhh.. Eh.ini mengeluh ka apa..
Iyala.Kadang2 rasa macam ada pengawas yang mengawasi aku terus..
Ndak boleh ini..ndak boleh itu..
Kalau dulu..Buat apa jak. Asalkan aku bahagia n ndak sakitkan orang lain suda. Boleh tidur..
Sekarang... Semuanya anak..
Oh. Anak... Penat kasi besar buch buch..Tapi, lagi penat mendidik buch buch...
Aku salu pikir.. Oh.Camana la caranya mau didik anak dengan yang paling terbaik. Macamana mau kasi jadi anak aku ni, jadi anak yang sebaiknya..
Aku bukan mau sempurna.. Cukupla dia jadi anak yang baik..

Kadang2 aku cakap, "ndak apa..kasi besar saja yang sebaiknya.. semua orang akan buat silap. Biarla dia belajar dari kesilapan..
Tapi, mcamana kalau kesilapan tu besar..yang melibatkan akhlak.. Sekarang tahun 2010, kes2 di Malaysia ni..Tuhan seja yang tau..mcamana nanti 10-15-20 tahun akan dtg. Ya Allah.bayangkan jak pun aku sudah mau hospital..
Hem.. Aku ndak boleh begini ba kan?
Patutnya aku positif..dan serahkan semuanya pada Allah..
tadi aku ni becakap seoalah2 aku ni tercipta dengan sendirinya..
Allah itu ada..beserah seja.. Ikut seja macamana yang di ajar oleh Nabi kita..
buat seja apa yang termampu..
Banyakkan tuntut ilmu..
Huh..kalau pikir begini baru aku boleh tidur..
Bah. Gudnyte semua.


Ole-ole : Berusaha kuat2..+ posotif..nnn..Doa + serah pdNYA.
Allah suda janji mau tolong asalkan kita datang meminta padaNYA.yeaa..



1 comment:

  1. ayah ku selalu kata "bila dah ada anak,masa kita dah tamat..semuanya untuk anak..apa yang kta dapat,semuanya rezeki anak"

    ReplyDelete

Labels

cerita (42) Estate Life (4) event (5) family (13) Healthy (2) ilovegardening (4) mau (4) motivasi (12) mykids (23) None (2) parenting (6) pregnancy (6) product review (2) resipi (7) review (4) sahabat (2) sewing (13) tentangkita (6) wishlist (2)
 

A D.I.Y. Blogger Template by Sommerfugl Design