Thursday, August 26, 2010

Online Shopping

Hai evribodi..

Sejak kemaren lagi aku start lagi balik online shopping. Sebab mau raya suda kan..
So, need more and more new clothes etc.. kamu semua pun sedia maklum kan :D
Dari dulu lagi aku memang suka online shopping. Sebab?
1. Banyak pilihan.
2. Boleh membanding-banding harga without tuan punya kedai tau.. ( Kalau di kedai kan, ada ni perasaan ndak sedap hati kalau ndak beli ka..or, banding-banding harga ka..Plus, paling penting.. My husband stress membanding-banding terus. Dia sanggup bayar seja daripada ambil masa ke kedai-kedai lain. Aduilaaa..)
3. Aku ndak ada masa n teman mau pegi shoppping di luar.. Huhu.(statement ni agak sedih!)
4. Kebanyakan yang di Online Shopping, ndak ada di luar. Kan..kan.


Sebab-sebab itu,
Aku pun online la shopping.
Tapi, aku kadang-kadang ndak puas hati sama dorang punya store. Ok. Aku list ya.

1. Tiada label/Uncategorized. - Dorang hanya letak semua barang-barang yang dijual di post body tu tanpa label ka kategorikan ka. Dia punya prob, kita terpaksa scroll down panjang-panjang sampai la kita jumpa apa yang kita cari. Kita mau cari barang for baby girl contohnya, so, aku ndak mau tengok tu baby boy punya barang. Buyer mau klik terus keluar semua apa yang ada di sebalik klik tu. Kalau klik baby girl, barang baby girl sejala yang keluar ok. Scroll down terlalu panjang sampai keluar yang ndak berkaitan just buat buyer lost focus dan pening. Oh. Maybe dia punya niat untuk iklan barang baby boy jugak kan. Tapi, bagi aku.. ndak seberapa bagus la macam tu...

2. Terlalu banyak hiasan di store sampai lambat loading page + rimas nengoknya. Kita kan suka tengok benda yang kemas dan cantik :) Contoh macam di bawah, Aku pening tengok tu miki mouse bekelip2 tau.. Banyak tempat plak tu di letak. Plus, banyak betul gambar kartun everywhere. Aku mmg terganggu la sama hiasan2 banyak ni. Kalau hiasan banyak tapi tersusun dengan baik+cantik, no problem..Tapi, kalau sebaliknya. Maybe sebab aku pregnant kan. Sampai sensitif. Tapi, pregnant women pun pelanggan juga kan :)

3. Tidak boleh buat order by sms. Sebab aku malas mau hantar emel. Lambat feedbacknya..hehe. Semua orang suka cepat ba. Sebab tu banyak servis guna perkataan Express. :) kali dorang ndak mau mesej sebab kos lagi ba kan untuk reply. Ok.Paham. :) . Tapi, aku tetap ndak suka buat order by emel/isi form. Aku suka yang buat konfem order via sms dulu then baru isi form/emel. Ym pun aku suka jugak. weee..

4. Ndak suka jugak sama yang hanya boleh hantar barang pada hari-hari tertentu. Biasanya aku tengok dulu dia punya timing bila boleh hantar. Selalu dia akan tulis di tepi wall. Kalau dia tulis jak on hari X only setiap minggu. Terus keluar, cari kedai lain :)

5. Of kos sebab mahal. Aku selalu bukak kedai ni..bukak kedai tu. Kalau aku jumpa 2 barang yang sama tapi harga yang beza.. dalam 5-10 ringgit, terus keluar kedai tu. Ndak tengok pun barangnya yang lain. Sebab dalam kepala, "Oh, mesti barangnya yang lain ni mahal."

6. Ndak suka jugak sama kedai yang ndak bagi detail barang. Contoh barangnya tudung, ndak kasi tau kain apa..sizenya cmana.. Satu keja lagi mau tanya satu-satu detail barang tu.


Hmmm..Cerewet kan aku.. Apa boleh buat, customer always right. :)
Harap2 sapa yang ada online shopping ndak terasa dengan entry ni ok..
Dengan adanya komen, kamu makin maju online store :)

Aku suka macam online store http://fizza-closet.blogspot.com/
Dia punya store kemas, cantik dan teratur.. Senang hati jak membelek-beleknya...Feedback pun cepat :)
Cuma harga mahal sket bebanding yang lain..hehe.

Ba, itu saja..
banyak cakap plak tengah-tengah malam ni.huh.
daaaaaaaaa.

0 comments:

Post a Comment

Labels

cerita (42) Estate Life (4) event (5) family (13) Healthy (2) ilovegardening (4) mau (4) motivasi (12) mykids (23) None (2) parenting (6) pregnancy (6) product review (2) resipi (7) review (4) sahabat (2) sewing (13) tentangkita (6) wishlist (2)
 

A D.I.Y. Blogger Template by Sommerfugl Design